Autor:
Andres Tennus

Meeskonnaõppe metoodika erialadevaheline rakendamine tõi matemaatika ja statistika instituudi õppejõududele 2024. aasta õppeteo auhinna

16. jaanuaril jagas Tartu Ülikooli õppeprorektor Aune Valk konverentsi „Õppejõult õppejõule: teekond väärtustatud õpetamiseni“ raames iga-aastaseid õppeteo ja õppekvaliteedi arendamise auhindu. 2024. aasta õppeteo auhinna pälvisid Krista Fischer, Anastassia Kolde, Kaido Lätt ja Kaire Uiboleht meeskonnaõppe metoodika (Team-Based Learning ehk TBL) eduka rakendamise eest statistika ja matemaatika ainetes. 

Tartu Ülikooli matemaatika ja statistika instituudi õppejõud õpetavad matemaatika ja statistika alaseid aineid loodus- ja täppisteaduste, meditsiiniteaduste ning teiste valdkondade üliõpilastele. Varasem tagasiside on näidanud, et just matemaatika ja statistika ained on nende erialade õppekavades õppivatele tudengitele kõige keerulisemad. Selleks, et vähendada hirmu ja eelarvamusi ning leevendada ainete mittesooritamist tudengite seas rakendatakse nende ainete õpetamisel juba teist aastat meeskonnaõppe metoodikat.  

Meeskonnaõppe metoodikat kasutatakse nelja aine õpetamises: LTMS.00.032 Sissejuhatus finantsmatemaatikasse, MTMS.02.059 Tõenäosusteooria ja matemaatiline statistika, LTMS.00.056 Matemaatiline statistika (1. osa) ning ARTH.03.006 Epidemioloogia ja biostatistika (inglise keeles). 

"Metoodika rakendamise tulemusena ei olnud tudeng enam pelgalt pealtvaataja, vaid aktiivne osaline, kes muutus iga kontakttunniga enesekindlamaks ja oli paremini ettevalmistatud järgnevateks väljakutseteks," sõnas Anastassia Kolde. 

Selle metoodika puhul omandatakse keerukamad ainealased oskused väikestes püsivates rühmades, mille aluseks on varasem iseseisev töö materjaliga. Selline lähenemine arendab lisaks ainealastele teadmistele ka olulisi ülekantavaid oskusi, nagu koostöövõime, kriitiline mõtlemine ja probleemilahendusoskus. 

Sellel metoodikal põhinev õppeprotsessi ülesehitus võimaldab järk-järguliselt süvendada ja rakendada eelnevalt omandatud teadmisi, muutes iga järgmise praktikumi eelneva loogiliseks jätkuks. Rühmasiseste ja rühmade vaheliste diskussioonide käigus jagavad tudengid aktiivselt oma teadmisi, kuulavad kaaslaste ettepanekuid ning põhjendavad oma valikuid ühiselt parima lahenduseni jõudmiseks. 

Erinevate teadmiste sümbioos juhuslikult moodustatud rühmades avardab tudengite arusaamu ning toob esile uusi vaatenurki ja aitab välja töötada optimaalseid lahendusi.  

Image
Neli inimest seisab ühe rivis.Nad on just saanud oma tää eest auhinna.
Meeskonnaõppe metoodika rakendamise meeskond: Krista Fischer, Anastassia Kolde, Kaido Lätt, Kaire Uiboleht (autor: Andres Tennus)

Matemaatika ja statistika instituudi õppejõud näevad selle metoodika rakendamise osas tudengite seas positiivset mõju.  Edaspidi  plaanivad õppejõud  enda kursuste materjale veelgi edasi arendada ja jagada meeskonnaõppe metoodika kogemusi laiemalt. 

Aasta õppeteo auhinnaga tunnustatakse kuni kolme õppetegu, mis väärtustavad tulemuslikku koostööd, arendustegevust ja innovatsiooni ülikooli taseme- ja täiendusõppes. 

Õppeprorektor Aune Valgu sõnul iseloomustavad 2024. aasta õppetegusid koostöö, uuenduslik mõtlemine ja loovus. „Teeb rõõmu, et just keeruliste ainete õpetamisel on õppimisviisi muutmine viinud sügavama õppimise ja aineteadmiste parema omandamiseni, lisaks on leitud erialaainetes võimalus tulevikuoskuste arendamiseks," ütles Valk.

Palju õnne kõikidele auhinna saajatele!

Teised 16.01.2025 konverentsi „Õppejõult õppejõule: teekond väärtustatud õpetamiseni “ auhinna saajad Tartu Ülikooli uudistes.

Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!
Riigi teaduspreemiad 2024. aastal

Riigi teaduspreemiate kandidaatide seas on üle 50 Tartu Ülikooli teadlase

Lilled aulas

Tartu Ülikool tunnustas õppekvaliteedi edendajaid ja kuulutas välja aasta õppeteod